RUDOLF DIESEL, Motorul Diesel

RUDOLF DIESEL, Motorul  Diesel RUDOLF DIESEL, Motorul  Diesel
Rudolf Diesel
(* 18 martie 1858, Paris; † 29 septembrie 1913, Canalul Mânecii) a fost un inginer şi inventator german.

Datoritã faptului cã benzina era încã foarte scumpã si foarte inflamabilã, inginerul Rudolf Diesel a realizat un nou tip de motor care ardea initial praf de cãrbune, aprinderea realizîndu-se prin încãlzirea aerului comprimat în cilindru. În 1897 înlocuieste cãrbunele cu motorina, iar performantele noului motor nu s-au lãsat asteptate, el fiind utilizat la nave, locomotive etc., fãrã sã uitãm cã în 1930 Junkers adapteazã motorul diesel la avioane.



 Nevoia  îl obligă pe om…

Desi este cunoscut pentru inventia sa legata de motorul cu aprindere prin scanteie, Rudolf Diesel a fost de asemenea si un eminent inginer, un cunoscator al artelor, lingvist si teoretician social. Inventiile sale au trei puncte comune: sunt legate de transferul de caldura prin procese si legi fizice; implica un design mecanic creativ; au fost motivate de conceptia inventatorului legata de nevoile sociale.  Initial Diesel a conceput motorul diesel ca pe o facilitate, adaptabila in marime si cost si utilizand un combustibil avantajos. In timpul anului 1885 Diesel si-a deschis primul laborator-magazin in Paris si si-a continuat cel de-al treispezecelea an de munca la noul sau motor.  In 1892 lui Diesel i s-a atribuit patent-ul pentru o propunere de motor in care aerul era compresat asa de mult incat temparatura depasea cu mult temperatura de aprindere a combustibilului. El a fost sustinut finaciar de Machinenfabrick Augsburg Numberg Company din Germania.  In august 1893, primul model experimental Diesel a putut sa mearga prin putere proprie. Diesel a mai imbunatatit timp de inca doi ani motorul sau si in ultima zi a anului a 1896 a putut prezenta un alt model care avea o eficienta mecanica de 75.6 procente, spre deosebire de masina cu vapori care avea o eficienta de numai 10 procente sau chiar mai putin. Desi fabricarea in cantitati comerciale a intarziat inca un an, pana in 1898 Diesel a ajuns milionar. Motorul sau nu a fost folosit numai la constructia automobilului, ci si in multiple alte scopuri.  In 1922 Robert Bosch din Germania a inceput sa lucreze la un sistem de injectie a combustibilului pentru motorul diesel, si pana in 1927 a fost gata noua pompa de injectie. Cererea pe piata a acestei pompe a fost asa de mare incat nu i se putea face fata. In 1931 au inceput sa fie produse astfel de pompe de injectie si in Franta si Anglia, iar in 1934 si o companie americana sub numele de American Bosh le fabrica.  In 1938 a fost intemeiata in Japonia compania Diesel Kiki. De atunci multe alte companii din diverse tari au cumparat licenta de productie a pompei de injectie.

 Moartea lui…

De multe ori ne explicãm destinul sau ceea ce se întâmplã apelând la hazard, la aceastã cauzã necunoscutã a unui efect cunoscut. Dar uneori hazardul nu este decât vointa celorlalţi sau o poreclã a providentei...
Când scriu aceste rânduri mã gândesc la ce s-a petrecut în noaptea de 29 septembrie 1913, când a dispãrut în împrejurãri neelucidate Rudolf Diesel, unul dintre cei mai mari inventatori din domeniul motoarelor.
La ora actualã, milioane de autovehicule, mii şi mii de vapoare şi locomotive propulsate de motoarele Diesel atestã incontestabil valoarea ši utilitatea acestei mari inventii. Pentru istoria ştiinţei, motorul Diesel constituie primul exemplu de realizare tehnicã plecând de la o analizã ştiintificã teoreticã.
Astfel, înainte de a împlini 25 de ani, Rudolf Diesel îşi propune sã realizeze un motor termic raţional plecând de la conceptele termodinamice enunţate în 1824 de cãtre Sadi Carnot şi ia în considerare problema randamentului. Dupã o serie de eşecuri, Diesel reuşeşte sã construiascã primul sãu motor (1897), un monocilindru vertical de 25 CP care folosea drept combustibil motorina şi funcţiona fãrã bujii. Acest motor supraalimentat atinge un randament de 45%.
Motorul lui Rudolf Diesel a interesat în special ţãrile cu flote comerciale şi militare deosebite, iar folosirea motorinei a influenţat fãrã dubiu dezvoltarea industriei petroliere. În acest context, marile puteri ale vremii şi-au disputat aprig folosirea exclusivã a motorului Diesel, utilizând toate mijloacele posibile. Aceste ţãri s-au strãduit sã denigreze paternitatea lui Diesel asupra invenţiei, existând opinii care acreditau principiul motorului lui Beau de Rochas, Brayton şi Ackroyd-Stuart, ultimul intentându-i lui Diesel un proces în acest sens.
Diesel a fost convocat de autoritãţile germane care i-au pus în vedere cã un cetãţean german nu poate pune la dispoziøia unor ţãri strãine o invenţie de importanţã militarã. Experţii germani se gândeau la importanţa strategicã a motorului pentru propulsia submarinelor şi l-au avertizat pe inventator cã vinderea brevetului ar putea fi consideratã drept crimã de înaltã trãdare. Dar Diesel vinde tuturor statelor doritoare brevetele sale...
Pentru a-l apropia pe inventator, Regatul Marii Britanii fondeazã societatea “Consolidated Diesel Engine Company” numindu-l pe Diesel prim consilier tehnic, dar acesta acceptã doar o funcţie onorificã.
La 29 septembrie 1913, inventatorul a decis sã ia parte la o şedinţã de lucru a noii societãţi şi se îmbarcã pe vaporul “Dresden”, alãturi de inginerul şi colaboratorul sãu Luckmann. Dar pe vapor apar şi agenţii serviciului secret german...
Diesel îşi petrece seara în compania colaboratorului sãu în restaurantul navei, iar în jurul orei 22 se retrage. Dar în dimineaøa urmãtoare, stewardul care s-a prezentat cu micul dejun la cabina cu numãrul 18 constatã cu stupoare cã locatarul ei dispãruse, iar patul era neatins.
Dupã 15 zile de cãutãri un grup de pescari belgieni gãsesc în apele estuarului Escaut (prin care trecuse vasul “Dresden”) cadavrul unui bãrbat cu o ranã adâncã la cap, primitã, se pare, înainte de a fi în apã. Autoritãţile l-au identificat ca fiind Rudolf Diesel pe baza mãrturiei fiului acestuia...
Dar dispariţia rãmâne un mister, fiindcã Rudolf Diesel nu figura în registrul pasagerilor navei “Dresden”. Probabil cã nu se va cunoaşte niciodatã adevãrul asupra dispariţiei celebrului inventator al cãrui geniu a influenat viaţa materialã a umanitãţii.
Primul vas propulsat cu un motor Diesel a fost “Petit-Pierre”, dupã un proiect (1903) al inginerului francez Adrien Rochet, care s-a ocupat de motorul în patru timpi.
Mai trebuie amintit ši faptul cã la doi ani de la construcţia primului motor Diesel, de cãtre cel care-i poartã numele, inginerul german Hugo Guldner se ocupã de versiunea în doi timpi a aceluiaşi motor, pe care-l încredinţeazã spre fabricare companiei Maschinenfabrik din Augsburg...
Toti cei care au urmat au cãlcat pe urmele lui Rudolf Diesel, dar nu pentru a-l urma, cât pentru a se depãşi pe sine, dupã cum inima trebuie sã meargã mereu înaintea spiritului, iar indulgenţa - înaintea adevãrului. Atunci îţi dai seama cã întrebãrile la care trebuie sã rãspunzi cel mai sincer sunt cele pe care ţi le pui singur. Apoi, mai târziu, înţelegi cã omul nu progreseazã decât ştiind cã nu poate sã facã ce vrea, sau cã evoluţia nu e un accident, ci o necesitate perpetuã nãscutã din împletirea eternã a eşecului cu succesul...