WILHEM MESSERSCHMITT, Messerschmitt Bf 109, Luftwaffe , Me Bf 209, Primul avion de vanatoare cu reactie, Me262 Schwalbe

WILHEM MESSERSCHMITT, Messerschmitt Bf 109, Luftwaffe , Me Bf 209,  Primul avion de vanatoare cu reactie, Me262 Schwalbe   WILHEM MESSERSCHMITT, Messerschmitt Bf 109, Luftwaffe , Me Bf 209,  Primul avion de vanatoare cu reactie
Wilhelm Emil Messerschmitt
  inventator (n. 26 iunie 1898, Frankfurt pe Main – d. 15 septembrie 1978, München) cunoscut ca "Willi" sau "Willy" a fost un inginer german, care a inventat şi produs avioane.

Cel mai cunoscut model de avion proiectat de el a fost Messerschmitt Bf 109, produs in colaborare cu Walther Rethel. Modelul a fost cel mai important vânător şi nu numai a Luftwaffe in al doilea război mondial, când au fost produse peste 35.000 unităţi. Primul avion produs a fost numit Me Bf 209, şi a deţinut recordul mondial de viteză pentru mult timp. Alt model, care a fost un real succes s-a numit Me262 Schwalbe(rândunica), primul avion de vânătoare cu reacţie.

 Tinereţe

Wilhelm Messerschmitt a fost fiul unui negustor de vinuri.

În tinereţe leagă o prietenie cu pilotul de avioane Friedrich Hart, iar când acesta se înrolează, Messerschmitt continuă munca la unul din avioanele proiectate de Hart, planorul S5. În 1917 Messerschmitt se înrolează la rândul său. După război cei doi se reunesc şi continuă munca începută; între timp Willy începe studiul la colegiul Tehnic din Munchen, iar Hart intră la uzina BFW (Bayerische Flugzeugwerke). În 1921 planorul S8 construit de amândoi în 1921 doboară (neoficial) recordul mondial la durata de zbor. În acelasi an, Messerschmitt proiectează de unul singur primul său planor, denumit S9.



 Începuturile carierei

În 1923 Hart şi Messerschmitt decid să se despartă şi să îşi continuie drumul pe căi diferite iar Messerschmitt îşi fondează propria sa companie de avioane la Augsburg. La început produce numai planoare, dar după 2 ani progresează via motoare planoare, către avioane uşoare şi de agrement. Această activitate culminează cu modelele Me17 si Me18, modele pe care le vinde către BFW în 1927 atunci când guvernul landului Bavaria încurajează fuziunea dintre cele 2 companii. Aceste modele sunt urmate de M20, un avion uşor de transport care se dovedeşte un dezastru pentru Willy şi BFW: în urma coliziuni a 2 avioane de acest tip, compania Lufthansa, renunţă la comenzi. Acest fapt are consecinţe dezastruoase pentru compania BFW care intră în faliment în 1931. Cu acest accident, Messerschmitt îşi face un duşman, in persoana lui Erhard Milch, directorul companiei Lufthansa, care în accident pierde un prieten apropiat.

 Germania şi al doilea război mondial

În 1933 începe instaurarea guvernului nazist în Germania, iar Ministerul Aviaţiei (germană Reichsluftfahrtministerium) îi revine lui Milch. Acest fapt se traduce printr-o revigorare a industriei germane de aviaţie, incluzând şi firma BFW. Colaborarea cu Robert Lusser duce la proiectarea avionului care avea să aducă relansarea companiei, un monoplan sport Me 37, cunoscut însă sub numele de Bf 108 Taifun, model ce va sluji mai târziu pentru Bf 109, un avion de vânătoare care va incorpora multe îmbunătăţiri. Cu toate acestea, numai prieteniile pe care Messerschmitt le leagă cu Rudolf Hess şi Hermann Göring îl salvează pe Willy în faţa contractelor atribuite de Milch în favoarea unui adversar al său, Hugo Junkers. Făra ştirea lui Milch, Messerschmitt semnează cu România contracte pentru vânzarea Me37, şi a unui avion de transport Me36. Atunci cind Milch află de acest contract şi îl denunţă ca trădător, Gestapo îi trimite o citaţie pentru clarificare. Probabil intervenţia lui Theo Croneiss (omul de legatură cu Göring) îl salvează, şi nu se mai înregistrează nici o altă acţiune împotriva lui.

În 1936 Messerschmitt 109, câştiga net lupta împotriva celorlalţi competitori pentru avionul de vânătoare al Luftwaffe. Messerschmitt şi fabrica sa vor juca un rol important în înarmarea aeriană a Germaniei mai ales atunci când modelul Bf 110 va câştiga un alt concurs pentru avioanele de vânătoare. În 1938 Messerschmitt este ales director şi manager la BFW, companie care va fi redenumită Messerschmitt AG. În acelaşi an, compania va începe lucrul la alte tipuri de avioane şi anume Me262, Me210 şi Me410. Producerea lui Me 210 va fi un adevarat fiasco pentru companie, datorită problemelor de dezvoltare.

 După război

Ca urmare a celui de al doilea război mondial, Messerschmitt este trimis la o curte de denazificare, şi ca urmare este etichetat ca fiind simpatizant (engleză fellow-traveller) şi condamnat la 2 ani de închisoare pentru folosirea sclavilor în fabrica sa. Atunci când a fost eliberat, datorită unei condiţii de eliberare (aceea de a nu mai lucra într-o fabrica de avioane), se reprofilează, iar compania sa va începe să producă prefabricate pentru locuinţe, maşini de cusut şi maşini mici - notabil fiind modelul Messerschmitt Kabinenroller. El proiectează motorul Hispano HA200, pentru Aviacion Spania în 1952 înainte de a i se permite reîntoarcerea la producţia de avioane şi anume Fiat G91 şi F104 Starfighter pentru Germania de vest.

1963 este anul începerii colaborarii cu Bölkow, iar apoi în 1969 cu Hamburger Flugzeugbau, moment in care Messerschmitt AG devine MBB (acronim pentru Messerschmitt-Bölkow-Blohm), cu Messerschmitt la conducere până în 1970 atunci când se retrage.

În 1978 moare în spitalul din München.