ROBERT FULTON inventatorul primului submarin functional

ROBERT FULTON inventatorul primului submarin functionalRobert Fulton (n. 14 noiembrie 1765, Little Britain (acum Fulton) - d. 24 februarie 1815, New York) a fost un inginer şi inventator american, creditat incorect pentru mult timp ca fiind constructorul primului vas acţionat de forţa aburilor, Clermont (1807), cu care a întreprins o călătorie de la New York la Albany, pe fluviul Hudson. În schimb, în mod corect, Fulton poate fi creditat a fi fost autorul planurilor şi constructorul efectiv al primului submarin funcţional, comandat de Napoleon Bonaparte, denumit Nautilius, care a fost testat în 1800.

Spre deosebire de submarinul lui Fulton care se deplasa prin intermediul motorului cu aburi, submarinele moderne au ca sursa se propulsie motoare diesel sau surse nucleare de curent. Scufundarile si iesirile la suprafata se fac cu ajutorul unor rezervoare, care sunt umplute cu apa (pentru scufundare ) sau golite de apa, in locul careia intra aerul compresat (pentru ridicare ).
Astfel de la submarinul lui Robert Fulton s-a ajuns la adevarate arme nucleare folosite in ambele razboaie nucleare (I 1914-1918, II 1939-1945).

In 1809, robert fulton breveteaza barca cu aburi. Dupa cum deseori se intampla cu inventiile, dezvoltarea unui vas care functioneaza pe baza unui motor cu aburi a implicat foarte multe persoane, care uneori lucrau simultan.

Unul dintre primii care au propus aceasta idee (in jurul anului 1690) a fost fizicianul Denis Papin, care construia motoare cu aburi. In 1707 a construit o barca cu elice, dar nu se stie sigur daca aceasta era de marime normala si daca functiona pe baza de aburi. Barcagiii au simtit ca le este amenintat comertul pe care acestia il exercitau, si au distrus aceasta barca.

Robert Fulton, care probabil a devenit interesat de barcile cu aburi, cand l-a vizitat pe William Henry in 1777 (la varsta de 12 ani), a calatorit in Marea Britanie si Franta, unde a construit si a testat o barca cu aburi experimentala, pe fluviul Sena, in 1803, si si-a dat seama de succesul navei Charlotte Dundas. Inainte de a se intoarce in Statele Unite, a comandat un motor cu aburi Boulton & Watt, iar dupa ce s-a intors, a construit Barca cu aburi a raului nordic (denumita adesea si “Clermont”).

In 1807, aceasta barca cu aburi, a inceput sa tranporte in mod regulat pasageri, intre New York si Clermont, aflat la o distanta de 240 km (150 de mile), cursa care a avut un real succes comercial.